Är du utsatt för ett bedrägeri? Tror du att du kan vara det? Nedan finner du några typiska frågor och situationer som vi ska försöka besvara och beskriva efter bästa förmåga för att du ska kunna ta dig ut ur situationen.
Disclaimer: notera att alla här är frivilliga och att vi frivilligt delar med oss av vår tid. Vi ska försöka råda dig efter bästa förmåga men varje bedrägerisituation är unik. Svaren nedan är att betrakta som allmän information och förslag men du måste förlita dig på dina egna instinkter också. Du bör också be andra du känner, som familj och vänner, om råd. Vi gör det här som en service till allmänheten men olika lagar gäller i olika länder och vi känner inte till dem alla. Om du har en specifik fråga om en specifik situation, tag kontakt med någon av administratörerna och vi kommer att hjälpa dig efter bästa förmåga.
1. Jag tror jag svarat på ett bluffmejl. Är jag i trubbel? Svar.
2. Bedragaren svarade på mitt mejl. Vad gör jag nu? Svar.
3. Bedragaren fortsätter skriva. Hur får jag honom att sluta? Svar.
4. Bedragaren har min riktiga adress. Är jag i trubbel? Svar.
5. Bedragaren har mitt telefonnummer och ringer mig. Hur får jag honom att sluta? Svar.
6. Jag skickade bedragaren en kopia av mitt pass eller id-kort. Vad ska jag göra? Svar.
7. Jag skickade bedragaren information om mitt bankkonto. Vad gör jag nu? Svar.
8. Bedragaren satte in pengar på mitt konto. Är de mina? Svar.
9. Bedragaren skickade mig en länk till en webbsida för att öppna ett bankkonto. Ska jag göra det? Svar.
10. Bedragaren bad mig om mitt kreditkortsnummer och jag gav det till honom. Vad gör jag nu? Svar.
11. Jag skickade pengar till bedragaren. Kan jag få tillbaka dem? Svar.
12. Bedragaren vill skicka mig varor. Vad ska jag göra? Svar.
13. Bedragaren har skickat varor till mig. Vad gör jag nu? Svar.
14. Bedragaren har skickat mig en check eller betalningsanvisning. Vad ska jag göra med den? Svar.
15. Bedragaren skickade mig en betalorder. Vad gör jag med den? Svar.
16. Bedragaren skickade mig ett paket för vidarebefordran. Vad gör jag med det? Svar.
17. Jag mötte någon på nätet och han/hon älskar mig. Är det sant? Svar.
18. Min vän skickade mig en webkamera. Vad gör jag? Svar.
19. Ett företag/en person säger sig kunna hjälpa mig återfå pengar jag förlorat. Är det sant? Svar.
20. Ett företag utomlands vill hjälpa mig med visum för att arbeta i landet. Kommer de att göra det? Svar.
21. Jag ignorerar bedragarens mejl men får istället mejl som ser väldigt officiella ut. Vad ska jag göra? Svar.
22. Jag har fått ett e-mejl från en regeringsföreträdare. Läs mer
23. Jag har fått ett e-mejl eller ett telefonsamtal från en diplomat. Läs mer.

Reply With Quote