Bedragaren bad mig om mitt kreditkortsnummer....
....och jag gav det till honom. Vad gör jag nu?
Det här är enkelt; du bör omedelbart, ungefär nu, kontakta kreditkortsföretaget (Visa, Mastercard, American Express, JCB etc) som utfärdade kortet. De har alla lokala eller avgiftsfria nummer du kan ringa. Numret bör stå på baksidan av kortet. Du bör göra detta för annars kommer bedragarna att börja använda ditt kort för att betala saker med. Det vill du inte bli ansvarig för. Det är lite samma sak som med ett förlorat eller stulet kreditkort. I det här fallet är det stulet fast du har kortet kvar.
Om du inte gör det, kommer bedragaren att belasta kortet upp till kreditgränsen. Ett exempel: låt oss säga att du har noll kronor på kontot men en kredit på 8000. Bedragaren kan belasta kontot med 8000 och det är du som kommer att vara ansvarig gentemot kontokortsföretaget. Du får betala den summan plus eventuella räntor. Så, bedragaren har just stulit mer än 8000 kronor av dig. Du kan också förlora din kredit. Och om du har ett kort med hög kredit så kan bedragaren ha mycket roligt med det. Du kommer inte att ha lika roligt.
Att skaffa ett nytt kort är inte särskilt roligt men det är bättre än alternativet ovan. Och i framtiden, lämna inte ut kreditkortsinformation över nätet till någon du inte känner eller litar på.
Last edited by Jane Dough; 03-19-2009 at 09:46 AM.
"If the law can do nothing we must take the risk ourselves...I am not the law but I represent justice..."- Sherlock Holmes