Grå Jako *Försök till bedrägeri*

Palindrome

New Member
Jane Dough:
Du skriver om ip-nr, hur kan man se någons ip-nr, i mejlen jag får syns inga ip-nr.

Jag har mejlat fram- och tillbaks om husdjur med någon som vill sälja husdjur, men ska nu avsluta, ville bara fördriva dennes tid. Kan den personen se min ip-adress? Och hur ser jag dennes ip-adress? Jag har fått uppgifter vart betalningen till western union ska gå, är uppgiften till någon nytta för att anmäla? Bryr sig western union om att detta pågår på deras kontor?

Jane Dough

Moderator
Staff member
@Palindrome

Välkommen till AFI.

IP-numren syns ibland i emailets meddelandehuvud men det beror på vilket epostprogram som används. Om du får ett email från någon som använder gmail är det inte säkert att ip-numret syns. Det händer, men vanligtvis inkluderar inte gmail ip-nummer i ett emails meddelandehuvud.

Om du själv använder yahoo eller hotmail när du skickar mejl är det ganska sannolikt att den du skickar email till kan se ip-numret för den dator du skickar mailet ifrån.

Western Union bryr sig ibland, lika ofta är de ointresserade. Om du har information i form av ett namn på en mottagare av pengarna så kan du skicka det till mig i ett PM, om du har en emailadress till den du kommunicerat med kan du skicka den också.

Helst bör du avbryta all kommunikation med dem nu och givetvis inte skicka några pengar. Husdjur och Western Union = bedrägeri.